Voor de beide door verbouwing geplaagde musea van Amsterdam is er vandaag goed nieuws te melden, zo meldt het Parool. Bij het Rijksmuseum is een overeenkomst bereikt tussen de organisatie en het comité Red de Onderdoorgang. De tunnel zal voor fietsers toegankelijk blijven, maar zal 30 dagen per jaar afgesloten zijn. Bij evenementen zal de tunnel ook gesloten zijn. Dit lijkt sterk op de strekking van de aanbeveling van de fietsersbond en daarmee lijkt voorlopig een einde te zijn gekomen aan de langslepende discussie.
Bij het Stedelijk Museum is de ruwbouw van de nieuwe vleugel voltooid. Dit betekent niet dat het gebouw binnenkort open kan. De klimaatinstallaties moeten nog worden geinstalleerd. Dit is voor musea een speerpunt, omdat het helpt kunstwerken beter te beschermen en zal naar verwachting nog “enkele maanden” duren.
Rijksmuseum
Om te beginnen met het Rijksmuseum: Hier is na een eindeloze periode van onvrede eindelijk een beslissing genomen omtrend de fietstunnel. Het museum had langzaam maar zeker de beslissing doorgevoerd dat zij graag de tunnel afgesloten hadden gezien om de veiligheid van de duizenden toeristen, die geen fietsers gewend zijn te garanderen. De actiegroep Red de Onderdoorgang heeft zich lange tijd sterk gemaakt om de tunnel open te houden, maar het stadsdeel heeft na de lobby van beide kanten de uiteindelijke beslissing uit handen gegeven. Door een aanpassing van het ontwerp, waarbij toeristen duidelijker zien dat er een fietspad door de tunnel loopt, gaat de directie nu overstag in ruil voor het kunnen afsluiten van de tunnel op enkele specifieke dagen tijdens evenementen.
Of uiteindelijk de petitie die onlangs is opgestart verantwoordelijk is voor deze doorbraak is onbekend, maar duidelijk was wel dat buurtbewoners, fietsers en Amsterdamliefhebbers het over het algemeen niet eens waren met de plannen van de directie om de tunnel af te sluiten.
Stedelijk Museum
De verbouwing van het Stedelijk Museum is iets vlotter gegaan, hoewel hier ook flinke vertragingen zijn ontstaan. Na problemen met de aannemer Midreth en recent nog de vernielingen bij de huldiging van Ajax, is nu echter eindelijk het einde in zicht.
Er is veel kritiek geweest dat het Stedelijk Museum een jaar na het sluiten van het Rijksmuseum ook met de renovatie startte. De plannen van het Stedelijk om de nieuwe vleugel te vervangen stamden echter al uit 1994.
De toenmalige directeur Rudi Fuchs had de Portugese architect Álvaro Siza in de hand genomen voor het maken van een ontwerp. Hoewel dit ontwerp al in een ver stadium was doorontwikkeld, protesteerde de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) tegen de directe aanstelling, omdat dit in strijd was met de Europese aanbestedingsregels, waarbij voor overheidsgebouwen een prijsvraag moet worden opgezet, waarvoor elke architect zich mag inschrijven. Dit bevordert gelijke kansen en geeft ook minder bekende architecten een kans om door te breken. Hoewel Siza de prijsvraag toch won is zijn ontwerp uiteindelijk afgekeurd, omdat het te gesloten was en buiten het budget raakte. Al deze ontwikkelingen namen veel tijd in beslag en in 2003, bij het vertrek van Fuchs, werd door de nieuwe directeur besloten om de hele procedure maar opnieuw uit te voeren. Hieruit kwam uiteindelijk het ontwerp, “de badkuip” van Benthem Crouwel architecten, die overigens ook verantwoordelijk zijn voor de interieurs van de metrostations van de Noord/Zuidlijn.
Het Rijksmuseum is in 2003 gesloten en zal in 2013 haar deuren weer openen. Het Stedelijk museum is in 2004 gesloten en hier is de verbouwing, die oorspronkelijk tot 2009 zou duren, nu gepland voor later dit jaar.
Bronnen:
- Stedelijkindestad.nl
- Wikipedia (Rijks, Stedelijk)
- Het Parool (1, 2, 3)
- Stedelijkmuseum.nl
Foto's
- Wikipedia, bewerking: SPQA Amsterdam
- Ontwerp Siza: via stedelijkindestad.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten