In villa Rams Woerthe in Steenwijk is tot 1 april van volgend jaar een tentoonstelling te zien over portretten van Hildo Krop. Het museum, dat is gewijd aan het leven en werk van deze beeldhouwer, die kan worden gezien als de meest invloedrijke beeldhouwer van de Amsterdamse School, toont naast de vaste collectie jaarlijks een wisselexpositie. De collectie biedt een kijkje in zijn werk buiten de bekende werken in de stad.
Hildo Krop (1884-1970) was de stadsbeeldhouwer van Amsterdam. Daarnaast was hij ontwerper van meubilair en toneelmaskers en grafisch ontwerper. In Steenwijk geboren, kwam hij na vele omzwervingen en studies in Europa, in Amsterdam terecht. Hier begon hij in 1913 zijn carriere in het atelier van de gerenomeerde beeldhouwer H. van den Eijnde. Deze kreeg de opdracht om voor het Scheepvaarthuis het beeldenprogramma te maken. Hier werkte Krop ook aan mee, hoewel niet helemaal duidelijk is welk aandeel Krop in het uiteindelijke geheel had.
Na zijn werk voor het Scheepvaarthuis kreeg Krop in 1917 de positie bij de dienst Publieke Werken, de gemeentelijke dienst die verantwoordelijk was voor bruggen, straatmeubilair, gemeentelijke gebouwen, zoals scholen en transformatorhuisjes en beeldhouwwerk. Deze Dienst had onlangs, met de aanstelling van A.W. Bos als directeur, een reorganisatie doorgemaakt, waarbij naast ingenieurs ook een aantal architecten en kunstenaars werd aangesteld. Hildo Krop werkte veel samen met de sinds 1911 bij de afdeling bruggen werkzame Piet Kramer. Krop bleef tot zijn dood in 1970 werkzaam voor de gemeente en hier heeft hij een aantal bekende bruggen voorzien van beeldhouwwerk.
Krop kon zich goed vinden in deze unieke functie. Hij was aangesteld voor vier dagen per week en hoewel hij geen riant salaris kreeg, had hij wel altijd werk. Krop was een overtuigd socialist, zoals wel meer ontwerpers in die tijd. Dit is vaak terug te zien in zijn werk, waar de strijd van arbeiders tegen het kapitalisme, toekomstidealen en deugden van de mens vaak als inspiratie dienden.
Enkele markante voorbeelden van zijn werk zijn onder andere Vrouwe Fortuna op de Munt, de vier hoekfiguren op de Vier Windstrekenbrug bij de Jan van Galenstraat en de sculpturen op de brug over de Keizersgracht aan de Vijzelstraat met de tekst SPQA, naamgever van deze blog. Hiernaast werkte Krop aan beeldhouwwerken voor bekende gebouwen, zoals het Schip, het Sieraad, het Amsterdams Lyceum, het voormalig stadhuis en het Telegraafgebouw aan de Nieuwezijds Voorburgwal. Ook het monument voor Berlage aan het Victorieplein vóór de wolkenkrabber van JF Staal is van Krop.
Ten slotte maakte Krop ook ajours (houten sierpanelen met openingen) onder andere voor het stadhuis, de school in het Schip en voor de hoofdremise van het GVB aan de Kromme Mijdrechtstraat.
De titel van stadsbeeldhouwer kreeg hij overigens pas in 1956 en was meer een eerbetoon, dan een officiële aanstelling.
Het museum, dat in een bijzondere Jugendstil villa is gevestigd, is geopend op maandag, woensdag, donderdag en zondag van 11:00 tot 16:00.
Klik hier voor meer informatie over de expositie en over Hildo Krop zelf.
Bronnen voor dit artikel:
- hildokrop.nl
- Boer, W.D.E., (1983). Amsterdamse bruggen. 1910-1950, Uitgave Amsterdamse Raad voor de Stedebouw.
- Lagerweij-Polak, EJ, 2012, Hildo Krop, beeldhouwer, SDU Uitgeverij
Foto’s:
- Beeldbank Stadsarchief Amsterdam
in het blokje naast de foto van de beeldhouwende krop wordt het jaartal 1952 genoemd als einde van krop's gemeente werk; echter tot zijn dood in 1970 heeft hij opdrachten gemaakt (berlage) en inderdaad sinds 1956 als
BeantwoordenVerwijderenstadsbeeldhouwer. een stempeltje met die titel heeft hij trouwens (achteraf?!) op veel ouder tekenwerk en houtsnede afdrukken gezet.
mvgr., hans Bakker/ ICK
Beste heer Bakker,
Verwijderenvriendelijk bedankt voor uw toevoeging en correctie.
U heeft helemaal gelijk.
Het artikel is aangepast.
Isep